Page 13 - Telki Napló 2025.08
P. 13
Közösség 13
Hírnökből postás, delizsánszból autó
A postaszolgálat az emberi kommunikáció egyik legfontosabb ugyanakkor nem forgalmazta ezeket a krómsárga, két krajcár
pillére, amely évszázadokon át segítette az információ áramlását névértékű bélyegeket, mivel Ferenc József császár feje himlőhe-
és a társadalmi kapcsolatok fenntartását. lyesnek tűnt rajtuk.
Magyarország területén a mai értelemben vett postai szolgáltatá- Időközben az előbb említett Kataszteri Kőnyomdai Intézet
sok a 11. században kezdtek kibontakozni, amikor hírnökök és egyesült a temesvári királyi állami nyomda-kirendeltséggel és
futárok járták az utakat, hogy üzeneteket továbbítsanak. megszületett a Magyar Állami Nyomda. Az új intézmény már
Számukra lehetővé kellett tenni a lovak váltását, ezért a réznyomat alapú bélyegeket állított elő, amelyek jobb
települések feladataként határozták meg váltóállomások minőségűek voltak a kőnyomatos változatnál. Ezektől a
létesítését. példányoktól (1871) számítjuk hivatalosan a magyar postabé-
lyegek történetét.
A 15. századra már kocsiposta is működött: a küldeményeket
lovaskocsival szállították, melyet fegyveres postalegények 1897-től a kézbesítésben megjelentek a motoros triciklik, majd
kísértek a biztonság érdekében. hamarosan a postaautók is. 1903-ban írták ki az első pályázatot
ezek beszerzésére, amelyet Csonka János magyar gépészmérnök
1622-ben II. Ferdinánd létrehozta az önálló magyar postamester- nyert meg. Járműveit a Műegyetemen szerelték össze, és az első
séget, majd 1626-ban kiváltságlevélben engedélyezte a magyar postaautó példány 1905-ben hiba nélkül teljesítette a Budapest–
posta hivatalos felállítását. Egy évszázaddal később állami Kolozsvár–Temesvár–Szeged útvonalat.
monopóliummá nyilvánították a levélszállítást, és birodalmi
fennhatóság alá rendelték, illetve központilag szabályozták az A technikai fejlődés a 20. században folyamatosan bővítette a
útvonalakat, tarifákat. postai szolgáltatások eszköztárát. Bár a század második felében
még akadtak nehezen megközelíthető települések, ahova még az
A Rákóczi-szabadságharc idején II. Rákóczi Ferenc egységesítette 1970-es években is lóval és szekérrel vitték ki a postát, a motorizá-
a magyarországi és erdélyi postaszolgálatot. A rendszer nem csak ció és az infrastruktúra fejlesztése révén ezek száma egyre
polgári, hanem katonai, azaz hadipostai feladatokat is ellátott. csökkent.
Ekkoriban már megkülönböztettek elsőbbségi és közönséges le-
veleket: az előbbieket azonnal továbbították, míg az utóbbiakat Égertz Andrea
csak heti két alkalommal szállították.
1748-ban Mária Terézia törvénybe iktatta a levélfelvevő helyek A cikk forrása: Nemzeti Archívum | Kis magyar postatörténet
működését és elrendelte a delizsánszok, azaz postakocsik
bevezetését. Az első ilyen járművek 1752-ben indultak el, és új Budajenő és Telki postahivatalról szóló cikk forrása: Budapesti
szintre emelték a levél- és csomagszállítást. A delizsánsz nemcsak Közlöny 1910. július 13.
leveleket, hanem utasokat és pénzt is szállított, és lényegesen Az 1871-es kék bélyeg kép és a sárga bélyeg kép forrása:
gyorsabb volt, mint a társzekerek: például a Budapest–Bécs utat
30 óra alatt tette meg, míg a társzekérnek 57 órára volt szüksége. https://ezazelso.blog.hu/ és https://birtokelet.blog.hu/
A 19. század közepén a vasút megjelenésével új korszak
kezdődött: gyorsabb, megbízhatóbb és gazdaságosabb
közlekedés vált lehetővé, amely kiszorította a postakocsikat. Az
1850-es postatörvény értelmében a magyar posták is csatlakoz-
tak a német-osztrák postaegyesülethez, így egységes nemzetközi
szabályozás alá kerültek.
Az 1867-es kiegyezés után a postaügyek magyar irányítás alá
kerültek, ekkor már közel ezer postahivatal működött az ország-
ban. A postai bélyegeket eleinte még Ausztriában nyomtatták ki.
A magyar kormány viszont kereste és kutatta azokat a
lehetőségeket, amelyekkel itthon is megteremtheti a bélyegki-
adás feltételeit. Az akkori Földmérő Hivatal jelentős nyomdával
rendelkezett, mivel feladatuk volt a térképek kinyomtatása is. Őket
bízták meg a bélyegkészítéssel. Az első nyomatok még kő-
nyomdával készültek, így igen rossz minőségűek voltak. A posta
www.telki.hu