Page 14 - Telki Napló 2025.10
P. 14

14      Közösség





            Közlekedés akkor és most – problémák

            már 1889-ben


            Helytörténeti visszatekintés Budapest környékének
            közlekedésére egy 136 éves cikk alapján


            Sokan gondolhatják úgy, hogy a közlekedési nehézségek   szintén problémásak voltak. A legtöbbjük csak egyszer járt
            Budapest környékén a modern kor velejárói. A késések, az   naponta, reggel jött be Budapestre, este pedig visszatért a
            elérhetetlen kirándulóhelyek, a ritka járatok és a zsúfoltság –   községbe, ami a kirándulók számára szinte használhatatlanná
            ezek ma is mindennapos panaszok. Csakhogy egy 1889-ben   tette őket.
            megjelent cikk szerint ezekkel a problémákkal már több mint
            130 évvel ezelőtt is szembesültek.                  A cikkhez egy korabeli térkép is tartozott, amely jól szemléltette,
                                                                milyen asszimetrikusan fejlődött a közlekedési hálózat: a sík,
            A Turisták Lapjának 1889. évi számában „Budapest környékének   iparosodó balparton sűrű vasúthálózat, míg a zöldellő jobbpar-
            közlekedési eszközei” címmel jelent meg egy részletes   ton alig néhány vasúti kapcsolat. A szerző ezt éles kritikával
            helyzetértékelés, amely nemcsak a korabeli vasút- és   illette, megemlítve, hogy Bécs környékét már ekkor hat külön-
            lóvasúthálózatot mutatja be, de rámutat arra is, hogy már a 19.   böző vasútvonal szelte át, míg Budapest lemaradásban volt.
            század végén is súlyos hiányosságokkal küszködött a főváros
            közlekedése, különösen a természetjárók és kirándulók szem-  Mi változott azóta?
            pontjából.
                                                                Több mint 130 év telt el a cikk megjelenése óta, de a problémák
            A cikk szerint Budapest közlekedési hálózata a város gyors   egy része ma is ismerős lehet. A közlekedési infrastruktúra
            fejlődésével párhuzamosan bővült. Egy évtized leforgása alatt   továbbra is kihívás elé állítja azokat, akik Budapest környékének
            számos új vasútvonal és helyi érdekű vasút jött létre, például a   szép, de kevésbé frekventált részeit szeretnék felfedezni.
            pécsi, zimonyi, újszászi, szentendrei vagy a lajosmizsei vonal.   Ugyanakkor az akkori felismerések mára helytörténeti értékkel
            Emellett megjelentek a lóvasút-hálózat újabb szakaszai és a   bírnak, és jól mutatják, hogy a közlekedés kérdése mindig is
            korai villamosvasutak is.                           meghatározó szerepet játszott a város fejlődésében – és abban
                                                                is, hogyan jut el a városi ember a természetbe.
            Ám ez a fejlődés erősen egyoldalú volt: a vasutak többsége a
            Duna bal partjára koncentrálódott, míg a természeti szépségek-                          dr. Égertz Andrea
            ben gazdag budai oldal nagyrészt kimaradt a fejlesztésekből.
            „Maga az egész balpart híjával van az üdítő erdőknek... nagy   Forrás: Turisták Lapja, 1889 – „Budapest környékének közlekedési
            része homokos, árnyéktalan lapály” – írja a szerző, szinte kri-  eszközei”
            tikaként utalva arra, hogy a vasúti hálózat nem a kirándulókat
            szolgálja.                                          Megjegyzés: A cikkben idézett térkép az 1889-es év vasúti állapotát
                                                                mutatja be, külön kiemelve a bal- és jobbparti fejlettség különb-
            A budai hegyvidék – amely ma is a természetjárók egyik ked-  ségét. Külön érdekessége, hogy még nem szerepel rajta a lajosmi-
            venc célpontja, – már akkor is rendkívül népszerű volt, ám a   zsei vasútvonal, mivel az éppen abban az évben nyílt meg.
            megközelíthetősége súlyos gondot
            jelentett. A svábhegyi fogaskerekű
            például „aránytalanul drága” volt, míg
            a távolabbi célpontok, mint Budakeszi
            vagy Lipótmező, alig voltak elérhetők.
            A cikk szerzője egyértelműen sürgette
            egy új vasút megépítését, amely Szép
            Ilonától Hidegkútig vezetne, és érin-
            tené a Hárshegyet, a Hármashatár-
            hegyet és a Vadaskertet – olyan cél-
            potokat, amelyek ma is népszerűek, és
            máig viszonylag nehezen közelíthe-
            tők meg tömegközlekedéssel.
            Meglepő lehet, de már 1889-ben is
            szó esett arról, hogy a Dunán
            közlekedő hajók menetrendje nem
            felel meg a kirándulók igényeinek. A
            hajók rendszerint délután indultak el
            Budapestről, és késő este érkeztek
            meg – amikor már semmi értelme
            nem volt túrázni.
            A lóvontatású társaskocsik – afféle
            elődei a mai távolsági buszoknak –



               2025 október
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19