A polgármester naplója - Véka eső, köböl sár, no meg a buszmegálló havasesőben
Majdnem sikerült - csatornaépítés a Hosszúháton
Közel fél év óta tart a csatornaépítés.
Az előzetes időzítés – határozott kérésünknek megfelelően – december elejére datálta a csővezeték-hálózat lefektetésének határidejét. Ezután csak az utak ideiglenes helyreállítása történt volna télen, amíg az engedélyezési eljárás zajlott volna, majd tavasszal a próbaüzemet, és a végleges, az elérhető legjobb minőségű úthelyreállítást követően a csatornaszolgáltatás használatbavétele jött volna.
Több részterületen lezajlott ugyanaz a folyamat: feltárás, csőfektetés, minden nap visszafedése az elkészült szakasznak, végül az első útjavítás, amelyet még legalább három követett, mire a megbolygatott terület konszolidálódott. Addig mindenhol nehezen járhatók voltak az utak, eső esetén pedig sár keletkezett. A már befejezett utcákban élők ezt megtapasztalták.
Sajnos az elmúlt hetek igen csapadékosak voltak. Az aktuálisan soron következő utcákban élők nehéz körülményeket tapasztaltak. Ahogy a címben idézett mondás is tartja: az őszi eső feláztatta a csőfektetéssel megbolygatott talajt.
A lakók kritikáit, kéréseit, jelzéseit továbbítottuk a kivitelezőnek, aki vissza-visszatérve igyekezett javítani az utakon. Közben azonban a csőfektetéssel nem haladt. Idővel sajnos mindez eljutott egy olyan pontra, amikor egyértelművé vált, hogy már nem lehet idén befejezni a hálózatépítést. A megkezdett részszakaszokat még befejezi a kivitelező, de új utcába már nem áll bele, és nem tér vissza az utoljára hagyott mellékágakhoz sem. A következő időszakban csak útjavítással fog foglalkozni, aminek bizonyára örülni fognak azok, akiknek nehézséget jelentett az építési időszak.
Mindennek az az ára, hogy a csőfektetést tavasszal fogják folytatni, az engedélyezési eljárás legjobb esetben is nyárra csúszik, a végleges úthelyreállítás pedig várhatóan jövő őszre lesz meg. Legjobb esteben tehát fél évvel később lesz csatornánk.
Ne feledjük azonban, hogy a kivitelező szerződése 2021-es véghatáridőt ír elő. Az előrehozott átadás számunkra lett volna nagyon előnyös, ahogyan az is, hogy úgy csak egy télen át kellett volna ideiglenes útjavításokra költeni a büdzséből, ami a végleges útjavítás minőségét javíthatta volna az előírt nyomvonalas murvázáshoz képest. Tehát legalább fél évvel tovább fog tartani a szennyvízszippantások kora. Cserébe két héttel rövidebb lesz a sárdagasztás. Nézőpont kérdése, hogy ki mit tart fontosabbnak.
A csatornaépítésre központi közbeszerzésen megbízást nyert kivitelező a Nemzeti Fejlesztési Programiroda megbízásából, 100%-os pályázati, illetve kormányfinanszírozásból valósítja meg Telkire vonatkozó közműfejlesztési beruházását az ÉMO-7 program keretében.
FRISSÍTÉS! A kivitelezővel történt legutóbbi tárgyaláson született megállapodás értelmében idén még néhány utcában nekiláthatnak a csatornaépítési munkálatoknak. Mindez azonban nagyban függ attól, hogy a következő napok, hetek időjárása hogyan alakul!
Egyedül nem megy - Volán buszváró a Széll Kálmán téren
Kezdeményezésünkre a Budakörnyéki Önkormányzati Társulás szervezésében, országgyűlési képviselőnkkel, Csenger-Zalán Zsolttal megerősítve, több polgármestertársammal együtt tárgyalást folytattunk a Volánbusszal a Széll Kálmán téri buszváró kérdésében.
Küldöttségünket Kameniczky Ákos, a Volánbusz Zrt. forgalmi igazgatója fogadta. A megbeszélésen egyértelművé vált, hogy a településeken élőket képviselő polgármesterek és a Volán között nincs nézetkülönbség. A sokat kritizált, számos hiányossággal és problémával terhes, áthelyezett buszváró nem azért van ott, ahol van, és nem azért olyan, amilyen, mert a busztársaság így szerette volna, hanem azért, mert ezt és így lehetett számára megvalósítani.
Sajnos a Széll Kálmán téri megoldás jelenleg véglegesnek tekinthető, legalábbis annak szánták. Változtatni csak a főváros és az illetékes kerületek együttműködésével lehetséges. Mivel azonban mindenhol személycsere volt a tisztségviselők között, érdemes újrakezdeni a megbeszéléseket. Ezért megkeressük az új főpolgármestert, az új fővárosi főépítészt és a kerületi polgármestereket is. Javaslatainkkal a Volán elvileg egyetért, és a társaság szakmailag sokkal árnyaltabb, életszerű javaslatokat tett. A továbblépéshez azonban teljes körű együttműködés szükséges. Változásra, legalábbis gyors változásra jelenleg nem sok remény van, egy ideig biztosan maradnak a mostani állapotok.
A témához közvetetten kapcsolódik a jó hír, hogy a Budakeszire tervezett buszsáv tervezése a választások után sem feneklett meg. Bízom benne, hogy mihamarabb gyakorlati megvalósulási szakaszba léphet a fejlesztés, ami pozitív hatással lesz a térség összes közlekedőjének mindennapjaira.
Deltai Károly
polgármester