Új eljárástípus a veszélyhelyzet alatt
2020. május 18. napján lép hatályba a veszélyhelyzet alatti engedélykötelezettségről, valamint az ellenőrzött bejelentésről szóló, 191/2020. (V. 8.) Korm. rendelet, mely jelentős változásokat hoz a jegyző egyes államigazgatási hatáskörben hozott döntéseire vonatkozó eljárásrendben, illetve új eljárástípust, az úgynevezett ellenőrzött bejelentést alakít ki.
A veszélyhelyzetre tekintettel lehetőség nyílik arra, hogy egyes tevékenységek engedély helyett bejelentés alapján is folytathatók legyenek.
Az új szabályozás azon kérelemre induló, engedély kiadására irányuló eljárásokra terjed ki, melyekben a jegyző államigazgatási hatáskörben jár el.
Ellenőrzött bejelentés alá tartozó eljárások:
- Közterületen lévő fásszárú növény kivágásának engedélyezése
- Kereskedelmi hatóságként az üzlet működési engedélyének kiadása, valamint működési és külön engedéllyel kiadásával összefüggő ügyek
- Vásár vagy piac üzemeltetésének engedélyezése
- Külön engedély birtokában folytatható, valamint vendéglátási, állatgyógyászati engedéllyel összefüggő ügyek
- Rendezvénytartási engedély kiadásával összefüggő ügyek
- Telepengedély kiadásával összefüggő ügyek
- Környezetvédelmi engedély kiadása
- Minősítési engedély kiadása hulladékgazdálkodási engedéllyel rendelkező gazdálkodó szervezet részére
- Kutakkal és szennyvízkezeléssel kapcsolatos műtárgyak engedélyezésével összefüggő ügyek
- Helyi jelentőségű védett természeti terület használatával, megváltoztatásával, helyreállításával kapcsolatos engedéllyel összefüggő eljárások.
Az ellenőrzött bejelentés elektronikus úton tehető meg, a következő módokon:
- ügyfélkapu útján;
- elektronikus űrlap útján;
- ePapír szolgáltatás útján;
- e-mail útján.
Az ellenőrzött bejelentésnek az engedélykérelemre vonatkozóan jogszabályban előírt adatokat és mellékleteket kell tartalmaznia azzal az eltéréssel, hogy a bejelentéshez nem kell mellékelni azokat a dokumentumokat, amelyek beszerzése a veszélyhelyzet körülményei folytán az ügyfélre nézve aránytalan terhet ró.
Az ügyfélnek a nem mellékelt dokumentumok tartalmáról az ellenőrzött bejelentésben nyilatkoznia kell, illetve elő kell adnia azon körülményeket, melyek miatt azokat nem tudta beszerezni.
Az újfajta, úgynevezett ellenőrzött bejelentés nemcsak kisebb adminisztrációs terhet ró a vállalkozásokra és magánszemélyekre, de a bejelentésért az engedélyezés, valamint a kapcsolódó szakhatósági eljárások illetékének vagy igazgatási szolgáltatási díjának 50%-át kell lerónia vagy megfizetnie, amennyiben nem szükséges az engedélyezési eljárás.
A hivatalok többek között akkor tilthatják meg a tevékenység végzését, ha az az egészség, élet vagy a környezet biztonságát veszélyeztetheti, kárt okoz, továbbá, ha a bejelentés hiányos, vagy visszaélésszerű joggyakorláshoz vezethet. A határidőn belül megtiltott tevékenység esetén a hatóság – az eddigi szabályok szerint – teljes körűen lefolytatja az engedélyezési eljárást.
Hivatalunk az ellenőrzött bejelentések fogadására egy kizárólag erre a célra szolgáló e-mail címet – ellenorzott.Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. - hozott létre, melyen keresztül fogadja ezeket a kérelmeket.
A beérkező bejelentésről a rendszerünk automatikus visszaigazolást küld az ügyfelek részére.
A rendelet nem vonatkozik az alábbi eljárásokra:
Az anyakönyvi engedélyezés, a honosítás, a gyámügyi és gyermekvédelmi-, az adóigazgatási eljárások, a köznevelési nyilvántartásba vetéli és engedélyezési eljárások, a hatósági bizonyítvánnyal, igazolvánnyal és nyilvántartással összefüggő ügyek, valamint azokra sem, amelyek során a hatóságnak kell mérlegelnie valamilyen pénzbeli vagy természetbeni juttatás megállapítását.
Telki Polgármesteri Hivatal