Széchenyi2020

hivatal@telki.hu   |    06 26 920 800   |   facebook   |    

Helpynet rendszer Telkiben

Nagyon sokat lehet hallani, olvasni manapság az okos városokról, okos falvakról, a világ minden pontján elindultak ilyen irányú fejlesztések, és Magyarország sem kivétel ez alól.

Az okos települések egyik általános jellemzője az, hogy különböző infokommunikációs alkalmazásokkal igyekeznek hatékonyabbá tenni a települések működését, és szorosabbá fűzni a lakók és az önkormányzat közötti kapcsolatot. A Magyarországon már több mint 20 önkormányzattal együttműködő, több mint 14.000 regisztrált felhasználóval rendelkező, és mostantól Telkiben is elérhető Helpynet rendszert is hasonló céllal hozták létre.

A Helpynet tulajdonképpen egy mobil alkalmazás, amely bárki által ingyenesen letölthető a saját okostelefonjára. Az alkalmazás funkcióit két nagy csoportba oszthatjuk. Egyfelől megadhatjuk egy vagy több olyan személy (jellemzően családtagjaink – szülők, gyermekek – de akár a háziorvosunk) elérhetőségét, akiket különböző helyzetekben értesíteni szeretnénk. Az „SOS riasztás” gomb megnyomásával egy általános vészhelyzetről küld ki az alkalmazás egy automatikus email vagy SMS üzenetet a megfelelő személyeknek. A „Minden OK” gomb pedig pont ennek az ellenkezőjét szolgálja, ezzel tudják az idősek megnyugtatni gyermekeiket, vagy akár az iskolás gyermekek értesíteni szüleiket, hogy minden rendben van velük. Szintén ebbe a kategóriába tartozik a „Gyere értem” gomb, amely megnyomásával az értesítés mellé automatikusan csatolja az alkalmazás a GPS-koordinátákat, így a szülő tudni fogja például, pontosan hol is tudja felvenni gyermekét, ha az lekéste esetleg az éjszakai buszjáratot.

Az alkalmazás funkcióinak egy másik csoportját a különböző lakossági bejelentések alkotják. Az alkalmazás segítségével lehetőség van bejelenteni egy kátyút, egy parlagfűvel szennyezett területet, egy kóbor kutyát, vagy esetleg egy elpusztult állatot, kidőlt fát, csendrendelet megsértését, illegális szemétlerakást vagy avarégetést. Az esetek többségében az alkalmazás egy fényképet is kér a bejelentés tárgyáról, ezt lehetőség van természetesen közvetlenül az alkalmazás segítségével elkészíteni, illetve a bejelentés pontos helyét, GPS-koordinátáit is rögzíti. Az értesítés ezután eljut a megfelelő célszemélyhez, legyen az egy önkormányzati alkalmazott, a közterület-felügyelő, vagy a gyepmester, ha pedig megtörténik később az üggyel kapcsolatos intézkedés, lehetőség van a bejelentőt értesíteni erről. Első körben az alkalmazás olyan bejelentéseket kezel automatizáltan, amelyekben közvetlenül az önkormányzat, illetve a vele szerződésben álló személyek illetékesek, de folyamatban van egy olyan fejlesztés is, hogy a különböző közműszolgáltatókhoz lehessen hasonló bejelentéseket tenni. Emellett az alkalmazásban van egy „Gyanús alakok” gomb is, amellyel a polgárőrségnek tudunk automatikusan riasztást küldeni.

 

Jelenleg egyéves próbaüzemben működik a rendszer, a lakossági visszajelzések és a rendszer kihasználtsága alapján döntünk majd a folytatásról. A hosszú távú cél az, hogy minél több „okos település” funkciót tudjuk integrálni az alkalmazásba, ezekkel kapcsolatosan már folyamatban vannak fejlesztések. Egyfelől elkezdődött a behajtási- és területfoglalási engedélyek automatizált kezelésének integrációja, lehetővé téve azt, hogy gyorsan és hatékonyan, akár munkaidőn kívül is lehessen azonnal behajtást igényelni, online fizetési lehetőséggel. Évente több száz ilyen engedélykérés történik Telkiben, ezért ezek automatizált, elektronikus kezelése nagyban megkönnyíti majd az önkormányzati alkalmazottak munkáját is. Másfelől a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel együttműködve folyamatban vannak olyan fejlesztések is, amelyek a településen lévő különböző forgalomfigyelő és térfigyelő kamerák videófolyamainak feldolgozásával valós idejű információkat nyújtanak majd a településen áthaladó forgalom mértékéről, a Volánbusz járatokról vagy a parkolók aktuális foglaltságáról. Ezeket az adatokat is integrálni szeretnénk majd a Helpynet alkalmazásba. De több más ötlet és javaslat is elemzés alatt áll, ilyen például az óvodai és iskolai étkezések elektronikus lemondásának a lehetősége is, szintén a Helpynet rendszeren keresztül. Ezekről a fejlesztésekről a későbbiekben még tájékoztatjuk majd a lakosságot, amint azok elérhetővé váltak.

Az alkalmazás telepítéséről és használatáról további részletek olvashatók EBBEN AZ ÚTMUTATÓBAN. Fontos azonban megjegyezni, hogy egy ilyen okos település alkalmazásnak az előnyei akkor látszanak majd csak igazán, ha a lakosság tényleg aktívan és rendszeresen használja azt. Ehhez az önkormányzat minden támogatást biztosít majd.

Vida Rolland

Figyelem! A Helpynet lakossági alkalmazás átmenetileg nem elérhető a Google Play Áruházban, de a hibát egy-két napon belül remélhetőleg orvosolják.

Fel